Werkzaamheden Plas Bilt en Molenplas

Dinsdag, 17 augustus 2021

Hoe zat het ook alweer?
Dankzij de nieuwe beek kunnen vissen straks makkelijker vanuit de Maas naar de Oude Maas en verder landinwaarts naar de Geleenbeek zwemmen. Hierdoor verbetert de vismigratie in het gebied en kunnen vissen de plekken waar ze voortplanten beter bereiken.
Op verschillende plekken komen oversteekplaatsen voor wandelaars om de nieuwe beek te kruisen. Ook komen er doorwaadbare plaatsen voor de grote grazers: op die manier kunnen de Galloway-runderen en de Konikpaarden van de ene kant van de beek naar de andere kant lopen.

Planning werkzaamheden
De voorbereiding begint op 2 september met het kappen van een aantal bomen aan de noordkant van de Biltplas, bij het moerasbosje. Daar wordt ruimte gemaakt voor de nieuwe beek. Daarna begint de aannemer met het aanleggen van de beek aan de oostkant van de plassen. Dat duurt naar verwachting tot april 2022.

Oostzijde natuurgebied afgesloten
De werkzaamheden vinden plaats in de natuur aan de oostkant van de Molenpas en Biltplas. Tijdens de hele uitvoeringsperiode – tot april 2022 – is de oostzijde van het natuurgebied werkterrein en daarom afgesloten voor publiek. Let op: als gevolg van het hoogwater is het terrein hier flink veranderd en om veiligheidsredenen nu al dicht!

Omleidingsroute voor wandelaars
De afsluiting betekent dat het tot april 2022 niet mogelijk is om het volledige rondje om de Molenplas te wandelen. Wandelaars kunnen omkeren en/of omlopen via de Biltplas en het fietspad aan de Verlengde Oude Maasweg (= weg tussen Julianakanaal en Molenplas). Houd er rekening mee dat de route om beide plassen ongeveer 7,8 kilometer lang is. De wandelknooppunten en de premiumroute Water Wandel Wereld zijn tijdelijk omgeleid. Volg de bordjes.

De afsluiting en omleiding zijn te vinden in bovenstaand kaartje, ook als factsheet te downloaden via:
Machines en vrachtauto’s in het terrein kunnen tot slot voor geluids- en stofoverlast zorgen.

Vogeluitkijkpunt bereikbaar
Het vogeluitkijkpunt blijft bereikbaar via de stapstenen, zodra het water verder is gezakt en de stenen weer veilig te betreden zijn.

Sportvisserij
Het deel van het gebied waar wordt gewerkt, is tijdens de uitvoering afgesloten voor sportvissers. De vissteiger voor minder validen en de parkeerplaats aan de Verlengde Oude Maasweg zijn niet bereikbaar. Vissen in het visgebiedje tegenover de Hompesche Molen (toegankelijk voor minder validen) blijft gewoon mogelijk.

Meer informatie en vragen
Kijk voor uitgebreide projectinformatie op www.waterschaplimburg.nl/vispassagemolenplas. Neem met vragen contact op met Kim Baeten, omgevingsmanager Waterschap Limburg: bel 088 – 88 90 100 of stuur een mail naar projectcommunicatie@waterschaplimburg.nl.
Heb je een specifieke vraag of melding voor Natuurmonumenten? Mail dan naar maasvallei@natuurmonumenten.nl of bel met Frenk Janssen, coördinator natuurbeheer, via 0615073109.

Tot slot
Buiten bij het natuurgebied zijn inmiddels informatiebordjes opgehangen en is de bewegwijzering aangepast. Deze week zullen de samenwerkende partijen ook de bredere publiekscommunicatie opstarten, o.a. via social media.
We stellen het op prijs als jullie de eigen achterban willen attenderen op de berichtgeving. Zo helpen jullie ons om de omgeving op de hoogte te brengen van de werkzaamheden en de gedeeltelijke afsluiting van het natuurgebied.