Reglement 2024

WEDSTRIJDREGLEMENT

1.De deelnemers zijn lid van H.S. V. “De Snoek” Stevensweert
2.De plaats loting vindt plaats 1,5 uur voor aanvang wedstrijd.
3.Het is de deelnemer verboden plaats te nemen verder dan 1 meter, hetzij ter linker/, hetzij ter rechterzijde van het plaats nummer.
4.Men dient uitsluitend in zijn eigen vak te vissen.
5.Probeer zoveel mogelijk recht vooruit te gooien. Indien dit niet mogelijk is, overleg met de medewedstrijd vissers.
6.Elektronische hulpmiddelen zoals drones, camera’s, etc zijn verboden.
7.Vissen met de pellet wagler/slow sinking is verboden.
8.Het gebruik van een katapult is verboden.
9.Het gebruik van vlonders is toegestaan, indien de achterkant hiervan bij aanvang van de wedstrijd de waterlijn niet bereikt.
10.Gevist wordt met één hengel, één lijn, met of zonder dobber, en één enkelvoudige haak.
11.Voeren en vissen met verse de vase en gekleurde maden is niet toegestaan.
12.Het eerste signaal betekent Aanvang Wedstrijd. Het tweede signaal betekent Einde Wedstrijd.
13.Tijdens de wedstrijd is zwaar voeren (het zogenaamde plonzen) verboden met uitzondering van de eerste vijf minuten. Licht bijvoeren gedurende de wedstrijd is wel toegestaan. Hieronder wordt verstaan, maximaal datgene, dat een deelnemer per worp met één beweging uit los voer kan omvatten.
14.Gevangen vis dient in een karper vriendelijk leefnet te worden bewaard, en dient tot het moment van weging in het water te blijven. Indien het leefnet tijdens de wedstrijd uit het water gehaald wordt, mag dit niet meer terug geplaatst worden. Gevangen vis kan niet meer ter weging worden aangeboden.
15.De deelnemer dient de vis zodanig te onthaken en te behandelen dat geen verminking ontstaat en de vis onbeschadigd kan worden terug gezet
16.Alle ter weging aangeboden vis groter te zijn dan 14cm. (ongeacht of deze geen of een kleinere wettelijk minimum maat heeft). Snoek, aal en salmoniden mogen niet in het leefnet worden bewaard en dienen terstond te worden terug gezet. Indien men twijfelt over de maat of vissoort dient de deelnemer dit kenbaar te maken aan de weegploeg voor het wegen en tellen van de vis.
17.Iedere deelnemer dient bij het wegen en tellen van zijn vis aanwezig te zijn. Bij bijzondere omstandigheden kan men hier van af wijken. Men zal dan wel de wedstrijdcommissie hiervan in kennis moeten stellen.
18.Bij een dreigend onweer bepaalt de wedstrijdcommissie of de wedstrijd wordt afgeblazen. Er wordt in dit geval niet gewogen. Alle deelnemers eindigen als nummer 1. Na afblazen is het voor ieder “eigen risico”. De wedstrijdcommissie beveelt aan om in de auto te wachten tot het onweer voorbij is.
19.Bij het niet naleven van dit reglement kan uitsluiting volgen.
20.H.S.V. “De Snoek” en /of de wedstrijdcommissie aanvaarden (behoudens aansprakelijkheid ingevolge de wet) geen aansprakelijkheid voor ongeval en of letsel van welke aard dan ook, dan wel voor schade aan eigendommen van derden door diefstal, verlies, beschadiging of op enige andere wijze, naar een ieder direct of indirect bij wedstrijden betrokken.
21.In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist de wedstrijdcommissie